tisdag, mars 28, 2006

Dåliga produkter helt enkelt

Jag läste ett inlägg i Piratpartiets forum om ett band som heter Le Sport. Det stod att de kommer på deras senaste skiva lägga in rippade låtar och mp3:or som komplement till orginalspåren. Okej, vad betyder det egentligen? Vad jag tror så är den utveckling CD-skivan ska ta om den vill överleva. Vem vill som det är idag köpa CD-skivor som är så usla produkter att de bara funkar i speciella spelare? Går det sen att lita på att man inte får in en massa virus i grejerna som man stoppar in skivan i? Eftersom skivbolag och andra distrubutörer envisas med att göra produkten sämre hela tiden så hyser jag inget hopp för branchen. När jag köper en skiva för mina pengar så vill jag äga den och dela med mig till de jag vill. Jag vill göra blandskivor att ha i bilen. Jag vill göra blandskivor att ge bort. Det ska fungera på vilken djävla cd-spelare som helst. Det är min rättighet då jag betalt för det. Med vinylskivan var det så, den funkade i Kina, Usa, England och lilla Sverige på vilken grammofon som helst! Har alla glömt bort det? Nu försöker bolagen medhjälp av liscenser, kopieringsskydd och regionsindelningar kontrollera och suga ut folk. Varför kan jag inte nu längre få dela med mig av min köpta musik till vem jag vill? Är det lagligt att kopiera på ett kassetband men inte bränna på skiva? Om jag då har en ripp från ett kassetband, vinylskiva på datorn och lägger ut den som torrent så måste det vara lagligt eftersom källan är analog?


Förr när man köpte en skiva visste man precis vad det var man gick hem med. Man visste att den fungerade som den skulle och att man kunde göra precis vad man ville med den. Alla hade en grammofon och kassetbandspelare.

Petter sa för ett tag sen att det borde vara dödsstraff på de som tankar musik och att det inte är en mänsklig rättighet att göra så. Enligt mig så är det en mänsklig rättighet att göra vad man vill med det man köpt och även att dela med sig om det går.
-Vänta Petter jag hämtar en spade så kan jag hjälpa dig att gräva ett hål som du kan hoppa ner i så vi slipper se dig mera. Vill inte folk betala för en dålig produkt så är det fan inte folkets fel.

Blir så vansinnigt upprörd när jag hör att folk överhuvudtaget lyssnar på "copyrightförespråkarna" då de inte förmår att se objektivt på saken. Deras budskap är: " Vi ska krama ur medborgarna på både pengar och all frihet " Och detta lyssnar dagens politiker på!!! De säljer alltså ut oss medborgare till högstbjudande!!

Jag slutade köpa CD-skivor för ett antal år sen och det berodde enbart på att de var för dåliga och för dyra produkter. Köper böcker idag istället, då denna produkt fortfarande är en bra produkt som jag kan göra precis vad jag vill med.

Inte färdig med denna ännu, valde att publicera ändå.

Inga kommentarer: